Saturday, June 18, 2011

EDISI PERKAHWINAN | KAHWIN CAMPUR




Selamat petang.




wan nak cakap-cakap pasal isu semasa petang ni.
tentang kahwin campur.
kalau katMalaysia ni,kahwin campur memang dah jadi trend.
melayu kahwin cina,cina kahwin India,melayu kahwin mat Salleh.




bukan setakat dalam kalangan artis  dan orang kenamaan je,
masyarakat biasa pon dah ramai yang kahwin campur.
kalau dulu,orang pandang serong akan kahwin campur,
tapi kini semua orang boleh menerima fenomena ini.
 macam jiran dekat rumah wan pon ada yang Melayu kahwin dengan Jepun.




jom kita terjah antara artis yang kahwin campur



Ning Baizura



 Anita Sarawak



Daphne Iking



dan ini pula adalah artis hasil kacukan kahwin campur
maya karin-kacukan Melayu dan Jerman



 Juliana Sophie Johari Evans - kacukan Melayu dan Inggeris




 Diana Danielle Danny Beeson-kacukan Melayu dan Amerika



sebenarnya ramai lagi yang kahwin campur.
cuma tak sempat nak dikatakan satu persatu.




Apa kebaikan kahwin campur?

  • satu penyebaran agama (terutama agama islam)
  •  dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan budaya berbeza
  • anak yang dilahirkan biasanya lebih bijak kerana pertalian darah yang jauh
  • anak yang dilahirkan biasanya mempunyai rupa paras yang lebih cantik dan menawan
  • Islam memang menggalakkan kahwin campur kerana kita hidup untuk mengenali budaya dan adat yang berbeza. 



 terdapat juga keburukan kahwin campur.
namun,banyak kebaikan sebenarnya berbanding dengan keburukan.
jadi,apa pandangan blogger semua tentang isu kahwin campur?

14 comments :

Umedia Network said...

comelnya maya karin dgn diana danielle. :D hehe.

safwanmahzin said...

bestnya kalau dapat kawin campur..=)

::blog anak jawer:: said...

anak hasil kawen campur cun2 tau...hehehe


-Yok mampir diluk = pasang niat untuk berblogging...

cucu umie said...

kalo mcm nie nak kawin campur ah..haha hang tertingl bunga cinta lestari and ashraf sinclair..hohoh memang islam pon menanjurkan perkahwinan berlainan kaum supaya islam dpt dikmbngkan.

Shafiq said...

Tidak mengapa asalkan niatnya baik. :-) Apa pulak pendapat saudara Rozuan kalau pasangan yang berbeza umur? Contohnya macam Aidil dan Rita? :-)

azrijohan said...

emmm,nak komen ape ek?
nak komen tp..
xpe laa...save je dulu

apik pehe said...

huhu..kahwen campur..nk cari orang obersi la..hehe

Rozuan Ismail said...

@Umedia Network nama pon kahwin campur mak bapak diorang =)

Rozuan Ismail said...

@safwanmahzin haha.doa tuh

Rozuan Ismail said...

@::blog anak jawer:: setuju.memang cun

Rozuan Ismail said...

@cucu umie amboi ayie,nak kahwin ngan sape ye

Rozuan Ismail said...

@azrijohan erk.boleh lak cm tu ye.haha

Rozuan Ismail said...

@Shafiqyg beza umur tu x de masalah kot

Rozuan Ismail said...

@apik pehe wah apik.taste org putih ye