Friday, October 14, 2011

JOM BELAJAR JENIS -JENIS KAIN



HYE. sejaka dua menjak ni pelbagai jenis kain kita dengar.lebih-lebih lagi bila musim nak beraya dan kain-kain ini sangat familiar dengan golongan wanita.mesti korang ada pernah dengar Kain Organza,Kain Chiffon,Kain cotton,Kain satin dan banyak jenis lagi. Jadi,jom kita belajar apa beza kain-kain ini semua.



1) Kain Organza


Secara mudahnya,kain organza ini dibuat dari sutera dan harganya sangatlah mahal kerana tenunannya yang sukar,nipis . Namun kebanyakan organza moden diperbuat daripada bahan sintetik seperti poliester @ nilon bagi memberi peluang kepada yang kurang mampu untuk mencuba kain organza.Biasanya kain organza ini adalah untuk pakaian pengantin.





2) kain Chiffon

 kain chiffon biasanya diperbuat daripada sutera,kapas dan sintetik fiber. Antara banyak-banyak kain chiffon,kain chiffon yang diperbuat dari poliester adalah paling susah untuk dye.Biasanya kain chiffon ni digunakan dalam gaun,riben, dan pakaian dalam.




3) kain cotton


kain cotton ini adalah antara kain yang sesuai untuk negara kita yang panas. Penggunaannya di Malaysia adalah sangat meluas dalam baju Melayu,baju kurung,Pakaian sekolah,T-shirt dan sebagainya. Kain cotton mudah menyerap peluh dan terasa amat selesa untuk dipakai. biasanya agak keras dan cepat berkedut.




4)Kain satin


kain satin ni kalau dari pemikiran orang biasa adalah agak licin.juga selalu dibuat untuk baju melayu dan juga pakaian pengantin.tapi wan tengok,ada trend sekarang ni shawl satin.wan tengok kawan-kawan ada pakai dan itu satu percubaan yang berani.


credit : anythingshop261




mohon maaf pada yang lebih arif dalam bidang fesyen/kain
kalau ada ilmu kat sini tak berapa betol.
ini sekadar pandangan dari orang biasa =)




11 comments :

yuyu Zulaikha said...

terima kasihhhh! ^^

Puteri Iqa Izyan said...

cotton best ^_^

alien said...

erk
kain pelekat ngn kain batik
hehe

zaty said...

kain batik,kain songket,kain pua. . heeeeeee. X)

anamizu said...

aiseh,cik ana sendiri
pon x bape kenal jns kain :P




luv,
cik ana

apik pehe said...

hahaha..tak penah ku tahu la kain2 ni..hahaha

KiD said...

ada lagi.. kain kafan... hehehe

http://shakiddo.com/trafik-naik-sebab-seo-lagi/

Cik Bambam said...

kain kapan takmo masukkan dlm entry?? hahahaha.. :P

J.Syazwana said...

cotton je lah senang. haha

Azza Azman said...

erkkk... nak lagi...

Lynn said...

Ada juga jenis kain jersi. kalau nak senang kenal kain jersi ni selalu org buat lapik meja kalau kenduri tu..