Monday, May 6, 2013

KEPUTUSAN PILIHAN RAYA UMUM 13 (PRU 13) 5 MEI 2013



Pilihan Raya Umum 13  (PRU 13) diadakan di seluruh Malaysia pada 5 Mei 2013. Semua rakyat Malaysia yang layak dan berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhak mengundi bagi memilih tampuk pemerintahan bagi 4 tahun yang berikutnya. Tempoh untuk mengundi bermula daripada 8 pagi sehingga 5 petang di tempat mengundi yang telah disahkan oleh SPR.







Keputusan penuh Pilihan Raya Umum 2013 (PRU 13) dijangka akan diumumkan seawal 8 malam. Terdapat tempat mengundi yang ditutup lebih awal iaitu 12 tengahari dan 3 petang. Ini bermakna terdapat sesetengah tempat yang akan mendapat keputusan terlebih awal.




Di bawah ini dinyatakan keputusan Pilihan Raya Umum (PRU 13) bagi semua Negeri di Malaysia mengikut Parlimen dan Dun. Keputusan akan dikemaskini dari semasa ke semasa.



 Negeri
 BN
 PR
 Bebas
 Jumlah

Parlimen
 DUN
Parlimen
 DUN
Parlimen
 DUN
Parlimen
 DUN
Perlis
3
13
-
1 (PAS)
1 (PKR)
-
-
 3
 15
Kedah
10
21
1 (PAS)
4 (PKR)
9 (PAS)
2 (DAP)
4 (PKR)
-
-
 15
 36
Pulau Pinang
3
10
7 (DAP)
3 (PKR)
1 (PAS)
19(DAP)
10(PKR)
-
-
 13
 40
Perak
12
31
2 (PAS)
7 (DAP)
3 (PKR)
5 (PAS)
18(DAP)
5 (PKR)
-
-
 24
 59
Selangor
5
12
4 (PAS)
4 (DAP)
9 (PKR)
15(PAS)
15(DAP)
14(PKR)
-
-
 22
 56
Kuala Lumpur
2
-
5 (DAP) 4 (PKR)
-
-
-
 11
 -
Putrajaya
1
-
-
-
-
-
 1
 -
Negeri Sembilan
5
22
2 (DAP)
1 (PKR)
11(DAP)
3 (PKR)
-
-
 8
 36
Melaka
4
21
1 (DAP)
1 (PKR)
1 (PAS)
6 (DAP)
-
-
 6
 28
Johor
21
38
4 (DAP)
1 (PKR)
4 (PAS)
13(DAP)
1 (PKR)
-
-
 26
 56
Pahang
10
30
1 (PAS)
1 (DAP)
2 (PKR)
3 (PAS)
7 (DAP)
2 (PKR)
-
-
 14
 42
Terengganu
4
17
4 (PAS)
14(PAS)
1 (PKR)
-
-
 8
 32
Kelantan
5
12
9 (PAS)
32(PAS)
1 (PKR)
-
-
 14
 45
Sarawak
25
-
5 (DAP) 1 (PKR)
-
-
-
 31
 0
Labuan
1
-
-
-
-
-
 1
 -
Sabah
22
48
2 (DAP)
1 (PKR)
4 (DAP)
7 (PKR)
-
1 (STAR)
 25
 60

sumber sahih: Laman Web rasmi PRU 13 .

Secara umumnya,

Parlimen:
BN menang 133 .
PAS menang 21.
PKR menang 30.
DAP menang 38.

DUN:
BN menang 275.
PAS menang 85.
PKR menang 49.
DAP menang 95.
STAR menang 1.



Fakta terbaru mengesahkan bahawa jumlah pengundi yang keluar mengundi adalah sebanyak 80 %. Catatan paling tinggi direkodkan sepanjang pilihan raya di Malaysia diadakan.


4 comments :

Hazmin Hamudin said...

Tahniah kepada yang menang.

hazman aka species1980 said...

Kalu kelantan dan selangor tu memang yakin PR yang menang ....hehehehe

J.Syazwana said...

aku dah penat dengan pesbuk. aku rasa macam nak duduk korea je. hahahaha. adoi lah rakyat malaysia ni. -___-

Rabiatul Adawiyah Abd Rahim said...

Tahniah pada parti yang menang dan selamat menjalankan tanggungjawab kepada negara tercinta. :)